“I think if you have an idea that you are passionate about tell anybody, tell everybody” Richard McKerrow er ikke nærig med sine idéer. Han vil hellere tale om dem højt for at få dem udover rampen. Det er noget af det, vi skal tale med manden bag adskillige store tv-formater om i denne session, hvor det konkrete udgangspunkt bliver tilblivelsen af den seneste succes The Piano.
I denne session skal vi dykke ned i Richards McKerrow nyeste format 'The Piano', hvor underholdning og musikformidling møder dokumentar i en ny ramme. "There’s a terrible tendency to think we know what audiences want. All I can do is come up with distinctive ideas and make them to the best of my abilities. There is no special sauce", siger McKerrow. Men hvor finder han så sin inspiration? Hvordan opstår idéerne, og hvordan udvikler og arbejder han videre med dem? Det løfter han sløret for med udgangspunkt i historien bag The Piano, som bl.a. handler om at tabe kontrol, om at gå med virkeligheden, om at være insisterende, men som så mange gange før, også at lege med forventninger og genrebrud.
Richard McKerrow har et langt og imponerende, men også ret mærkeligt CV. I slutningen af 00’erne udvikler han i sit produktionsselskab Love Productions en række opsigtsvækkende tv-eksperimenter som Filthy Rich and Homeless, hvor rige unge skal leve som hjemløse, Boys and Girls Alone, hvor 9-12 årige børn bor alene sammen i et hus uden indblanding fra voksne, og My Life as an Animal hvor teenagere skal leve som dyr. I 2010 ser The Great British Bakeoff dagens lys, og i slipstrømmen spin offs i alle afskygninger og konkurrencer på samme formel, The Great Pottery Showdown og The Great British Sewing Bee. I mellemtiden har de provokerende og samfundskritiske sociale eksperimenter som Benefits Street, Muslims Like Us, Make Bradford British taget overskrifter og seere med storm. Love Productions står bag meget forskellige, men alligevel distinkte formater, som udfordrer forventninger og genrer.