Hvem får taletid på TV? Og hvad taler de om? Kom med, når vi sætter fokus på mangfoldighed i branchen og dykker ned i de overordnede tal og konkrete eksempler - og holder TV 2 og DR oppe på deres egne idealer.
Samtaler om diversitet, mangfoldighed og repræsentation har efterhånden fundet vej til de fleste redaktioner og produktioner. Men hvordan går det egentlig med at repræsentere befolkningen på skærmen? Formår vi at undgå stereotyperne, eller taler kvinder stadig om familieliv og mænd om ledelse og økonomi? Og er der overhovedet taletid til ikke-hvide, personer med handicap eller folk uden for hovedstadsområdet?
Sidste år forsikrede TV2’s indholdsdirektør, Lotte Lindegaard, og Nikolaj Vitting Hermann fra DR, at de arbejder målrettet med at forandre og forbedre mangfoldigheden. Nu tager vi dem på ordet og spørger, hvad de selv mener, de er nået i mål med, hvor der stadig er plads til forbedring, og hvad de vil gøre ved det.
Sammen med direktør i MediaCatch, Lars Damgaard, ser vi på tal for, hvordan det er gået siden sidst. Og vi går et stik dybere og kigger på, hvad de så taler om, når forskellige stemmer får taletid. Og så skal vi høre fra en, der ved, hvordan man gør de store visioner til virkelighed. Lena K. Samuelsson, tidl. chefredaktør og adm. direktør på svenske Aftonbladet, fortæller, hvordan man i praksis gør sin strategi til reel mangfoldighed på skærmen, og hvorfor det er god forretning at komme i gang med at skabe bedre repræsentation.
Sessionen er tilrettelagt af WIFT (Women in Film and Television)
Illustration: ©Kauli Green fra 'Dinosauren i rummet